CORA
POFTA DE CITIT

" Aud adesea spunandu-se: nu mai citesc "Pe aripile vantului", caci am vazut filmul de trei ori. Nimic nu mi se pare mai gresit decat atat. Am spus-o intotdeauna: filmul nu va putea egala cartea.
Acestea fiind spuse, va recomand sa cititi romanul "Mizerabilii", scris de Victor Hugo, chiar daca ati vazut...desenele animate.
Societatea umana, urmarita de-a lungul timpului, a stat intotdeauna sub semnul diferentierilor materiale. De aceea, subiectul romanului "Mizerabilii" mi se pare mai actual decat niciodata. Victor Hugo nu a surprins numai episoade tragice caracteristice epocii sale, ci episoade proprii societatii, indiferent daca se intampla in secolul XIII sau in secolul XX. Intotdeauna va exista o Fantine care isi va vinde parul sau isi va smulge dintii pentru a putea asigura un trai mai bun copilului ei. Intotdeauna va fi un Thenardier care va trai pe spinarea altora. Din nici o societate nu va lipsi un Javert orbit de dreptate. Din orice societate va face parte un Jean Valjean, un suflet fara egal, un sprijin pentru toti cei nedreptatiti. Dragostea adevarata nu va intampina niciodata greutati, caci de fiecare data va lupta cate un Marius si cate o Cosette pentru a o pastra pura, fragila, si, in acelasi timp, imbatabila.
Despre actualitatea romanului vorbeste chiar Victor Hugo:
"Atata vreme cat va exista, din pricina legilor si moravurilor, un blestem social, care creeaza un chip artificial, in plina civilizatie, adevarate iaduri, agravand cu o fatalitate omeneasca destinul, care e de esenta divina; atata vreme cat cele trei probleme ale secolului: injosirea omului prin exploatare, decaderea femeii prin foame, atrofierea copilului prin puterea intunericului nu vor fi rezolvate; atata vreme cat in anumite paturi sociale constrangerile sociale vor fi cu putinta; cu alte cuvinte, si intr-un sens mai larg, atata vreme cat pe pamant vor dainui ignoranta si mizeria "cartile de felul celei de fata nu vor fi zadarnice." Asadar, daca veti citi romanul, veti invata ce inseamna VIATA!"

Nota1: Acest material l-am publicat în clasa a XI-a, într-un ziar la care am muncit mult şi pentru care am dedicat multă energie şi timp.
Nota 2: Acest material mi-a fost plagiat fără niciun fel de scrupule câţiva ani mai târziu.
Nota 3: Acum nu mi se pare deloc genial ce am scris acolo, astăzi aş prezenta cu totul altfel cartea. Dar trebuie să acord dreptul la exprimare şi adolescentei din mine, nu?
Nota4: Azi am văzut filmul "Mizerabilii", film pe care l-am pierdut acum 6 ani, când se difuza pe TVR1, iar eu l-am întâlnit prima oară pe Răzvan şi m-a "corupt" să mai rămânem de vorbă - aşa am pierdut difuzarea. Dar şi-a luat revanşa şi primul cadou de Crăciun a fost "Mizerabilii" de Victor Hugo.
Etichete: ,
12 Responses
  1. Niciodata filmul nu se va compara cu cartea in sine..pentru ca pur si simplu nu se poate :).
    Cat despre articolul tau sa stii, in ciuda faptului ca ti-a fost plagiat, sa ramai cu inima impacata ca acele idei sunt ale tale.Iar noi cei din blogosfera te apreciem pentru asta.


  2. Ana-Maria Says:

    CORA,pai eu as tot pierde filme in modul asta...heheheheheeeeee....Filmul nu l-ai pierdut,ci doar l-ai amanat,el e acolo,nu pleaca si nu se pierde nicodata,il vei gasi oricand in format DVX sau mai stiu eu cum...Insa pe Razvan...nu continuu,ca sa nu scriu cu vorba noastra romaneasca cu doua intelesuri,iar tu sa iei intelesul ala rau,nu ce as dori eu sa exprim...
    Nah!felicitari de articol...de ce nu ai continuat munca la ziar?S-ar fi transformat in hobby...
    Interesanta viziune asupra romanului...sincer,mie mi-a placut si nu prea atat cartea cat si filmul...intotdeauna am fost arasa spre romanele de fictiune,aventura si neexplicat...asa mi-i naturelu'.:-))
    Ai o provocare la mine in blogg :-))))


  3. Mi-a placut mult articolul asta si mi-ai facut o pofta mareee de citit! Cred ca o sa imprumut cartea de la biblioteca saptamana asta. Sunt de acord cu Ana-Maria..intr-adevar..daca vedeai atunci filmul ,nu-l mai intalneai pe Razvan si ar fi fost un mare pacat ! Te puuup si o seara buna iti doresc


  4. Cora , sa stii ca m-ai provocat la citit Mizerabilii desi am citit-o de opt -zece ori...nu mai stiu sigur. Mi-a placut mult.De fapt, iubesc enorm 'cartea'.
    Te mai astept cu placere pe hai la plimbare! noapte buna!


  5. CORA Says:

    Mihaela, de acord cu tine la supremaţia cărţii! Deşi, am găsit o carte a cărei ecranizare mi-a plăcut mai mult: Fantoma de la Operă. Cât despre plagiat, no comment...


  6. CORA Says:

    Ana-Maria, tu ai dreptate în legptură cu Răzvan. Dar aşa îmi place mie să îl necăjesc! Aşa m-am ales cu cele trei volume cadou (eu citisem cartea de la bibliotecă). Munca la ziar ar fi continuat dacă şi ziarul ar fi existat. Dar eu îmi continui pasiunea, la Mediafax. Şi nu e doar hobby, e job! Şi încă unul bine plătit!


  7. CORA Says:

    Sassy, neapărat să citeşti cartea! Şi altept impresii! Somn dulce!


  8. CORA Says:

    Elena, am să revin la o promenadă ori de câte ori apare ceva nou pe blog :). Somn uşor! Şi, hai, să ajungi la a 12-a oară!


  9. disa Says:

    @Cora, un roman atat de citit si apreciat, deoarece reflecta realitatea, aproape fotografic.


  10. disa Says:

    Cora, nu te supara pentru plagiat, inseamna c-ai scris bine.
    Avem tendinta sa copiem ce ne place, dar asta nu inseamna ca ne si insusim anumite scriituri.


  11. CORA Says:

    Disa, n-as vrea sa intru in detalii sa va povestesc in ce context mi-a fost plagiat materialul! Dar iti spun ca nu pentru ca persoanei respective i-a placut foarte mult materialul, cat a vrut sa culeaga roade in urma muncii mele. Si asta ma enerveaza foarte tare, atat de tare incat inca ma gandesc daca nu cumva ar fi cazul sa-mi fac oficial dreptate.


  12. CORA Says:

    Dar, Disa, hai sa nu stirbim frumusetea romanului cu intamplarea nefericita!