În România actuală este prost plătită, prost văzută, puţin apreciată. Meseria de profesor (în continuare am să-i spun educator - cuprinzând toate categoriile de cadre didactice: educator, învăţător, profesor, asistent, preparator, profesor univeritar ş.a.). Meserie despre care se spune că se practică numai din vocaţie. O meserie al cărei câmp lexical cuprinde noţiuni precum: tact pedagogic, răbdare, dăruire, "metodă".
Majoritatea opiniei publice vede doar o parte a activităţii didactice, cea de la catedră, lucrul efectiv la clasă. Numai că în spatele acestuia se află şi un alt tip de activitate, acesta fiind mai puţin vizibil, dar absolut necesar. Aş împărţi astfel activitatea unui educator în două părţi: partea văzută şi partea nevăzută.
Partea văzută
Evident, aici intră toate tipurile de activităţi cu elevii. Şcolare - care se încadrează în educaţia formală, care urmează traiectoria impusă la nivel naţional, reglementată de minister - extraşcolare - se încadrează în educaţia non-formală, care includ activităţi de tipul excursiilor, taberelor, atelierelor de lucru şi multe altele.
Activităţile şcolare includ procesul de predare şi cel de evaluare - fie ea scrisă sau orală. Acestea sunt prevăzute în fişa postului cu 18 ore (în cazul profesorilor) şi 25 de ore (în cazul educatorilor şi învăţătorilor - observaţi probabil deja o discriminare). Activităţile extraşcolare, evident, se realizează în afara acestor ore. Aici intră şi pregătirea suplimentară a elevilor pentru examenele naţionale sau pentru participarea la olimpiade.
Partea nevăzută
Pentru că activitatea educatorului cuprinde trei procese: proiectarea, predarea şi evaluarea şi pentru că în partea văzută am vorbit deja despre ultimele două, în mod evident, această parte cuprinde proiectarea şi cealalte ramuri ale evaluării: proiectare, apreciere, notare şi luarea de decizii.
Fiecare în parte trebuie analizate în profunzime, pentru a înţelege care le este utilitatea. În opinia mea, acestea sunt cheia succesului predării. Cu alte cuvinte, dacă proiectarea nu este eficientă, predarea nu va avea succes.
Proiectarea include mai multe procese didactice: întocmirea planificării anuale, întocmirea planificării unităţilor de învăţare, întocmirea proiectelor didactice sau a schiţelor didactice.
***Planificarea anuală se întocmeşte prin corelarea timpilor de lecţii cu particularităţile elevilor (ritm de lucru, efort, aptitudini etc). Cu alte cuvinte, atunci când un educator îşi întocmeşte planificarea anuală, îşi programează fiecare activitate: în săptămâna 1 abordez tema X, în săptămâna 2 tema Y, iar în săptămâna 3 aprofundez tema Y, căci are un nivel de dificultate ridicat, iar posibilităţile elevilor nu-s suficient de ridicate. Educatorul, însă, trebuie să se încadreze în numărul de ore conform Planului de Învăţământ şi trebuie să abordeze toate temele propuse prin Programa Şcolară.
***Planificarea unităţilor de învăţare merge înspre particular, se detaliază fiecare unitate de învăţare - teme mari de studiu (de exemplu: 2Unităţi de măsură" sau "Forme de relief"). Aici se consemnează chiar şi metode de predare, obiective etc.
***Întocmirea proiectelor didactice (schiţe pentru "veterani")este un proces minuţios care cuprinde o viziune de ansamblu a fiecărei lecţii în parte. Neapărat trebuie formulate nişte obiective operaţionale, în termeni de performanţă sau mai nou în termeni de competenţă. E o întreagă filosofie de formulare a obiectivelor - în mare fiind vorba despre "a şti ce vrei să realizezi în urma lecţiei - ce cunoştinţe să acumuleze elevul, ce deprinderi, ce competenţe etc.". Apoi se trece la corelarea obiectivelor cu temele de studiu - adică se aleg conţinuturile ce trebuie abordare, în conformitate cu Programa Şcolară. Se gândesc strategii didactice (metode, mijloace, forme de organizare a activităţii), situaţii de învăţare, astfel încât obiectivele propuse să fie atinse cu succes. Şi se gândeşte o metodă de evaluare, pentru a vedea în ce măsură obiectivele au fost atinse.
Evaluarea scrisă presupune mai multe procese: proiectarea, formularea itemilor, construirea baremului de apreciere şi notare, aplicarea testelor, aprecierea şi notarea, luarea de decizii. Dintre toate acestea, doar aplicarea testelor este vizibilă. Celelalte toate fac parte din "lumea nevăzută" a activăţii didactice. Dat fiind că este evident ce presupune fiecare proces al evaluării, aş dori să mă opresc asupra unuia, mai puţin cunoscut - luarea de decizii. Un test se aplică, se acordă o notă şi...? În evaluarea formativă mai ales trebuie luate decizii de ameliorare, de recuperare. Educatorul poate decide dacă este cazul ca cu un anumit elev să lucreze suplimentar. Sau poate lua orice alt fel de decizie care să îi determine să recupereze pe elevii care nu au atins în mare parte obiectivele . În acest sens pot da un exemplu simplu: dacă se constată în urma unui test că un elev nu ştie înmulţirea cu 5, evident el are nevoie de timp suplimentar de lucru, pentru a nu rămâne în urmă.
Dincolo de toate aceste activităţi, care ţin strict de munca la clasă, există şi alte lucruri de care trebuie să ţină cont un educator: cunoaşterea psihopedagogică a elevilor, pentru ca în funcţie de caracteristicile descoperite să aleagă metodele cele mai eficiente de lucru. Nu trebuie să uităm nici de partea de mentorat, oferirea exemplului personal etc.
O altă latură foarte importantă este colaborarea cu părinţii elevilor pentru a implica şi familia în demersul coerent de dezvoltare a copilului. Cu alte cuvinte, colaborarea cu familia nu permite fenomenul "una învaţă la şcoală şi alta face acasă". Care este interesul părinţilor legat de această colaborare? Probabil că diferă de la părinte la părinte.
Şi mai există un lucru foarte important, legat de activitatea de perfecţionare a fiecărui cadru didactic. Aceasta poate avea loc într-un cadru formal - participarea la sesiuni de formare, cursuri, lectorate etc sau într-un cadru mai puţin formal - prin lectură particulară, în sala de lectură a unei biblioteci au acasă. Toate acestea pentru că ştiinţa avansează destul de rapid, apar mereu noi şi noi metode de predare, de cunoaştere a elevilor - iar un profesor care se respectă trebuie să fie mereu bine pus la punct cu toate noutăţile. Tot în această categorie intră şi obţinerea gradelor didactice, care presupun o muncă titanică şi nişte emoţii destul de mari: inspecţii periodice, examene scrise, colocvii, realizarea unei lucrări ştiinţifice. Nu trebuie uitat faptul că educatorii pot scrie articole în reviste de specialitate, lucrări pentru sesiuni ştiinţifice, pentru simpozioane.
Un cadru didactic mai are şi alte responsabilităţi în cadru şcolii ca organizaţie, făcând parte din diverse comisii: consiliul profesoral, consiliul de administraţie, comisii metodice, comisia de asigurare a calităţii şi încă vreo 15 altele asemenea.
Toate aceste activităţi care fac parte din lumea nevăzută a meseriei de educator ar trebui să se încadreze în 22 de ore săptămânal (deşi, din proprie experienţă vă spun că există săptămâni în care se munceşte cu mult mai mult, chiar şi sâmbăta şi duminica, mai ales atunci când trebuie să mergi la cursuri de perfecţionare). Plus cele 18 vizibile - 40, la profesori.Pentru educatori şi învăţători 25+22 - 47.
Un alt lucru important de precizat este că vacanţa unui educator nu începe atunci când începe şi vacanţa elevilor şi nici nu se termină odată cu vacanţa acestora. De aceea, este eronat să spui că educatorii au 3 luni de vacanţă vara - în realitate e vorba doar de 56 de zile - şi asta numai dacă te duci în timpul celorlalte vacanţe la şcoală, în activitate.
CONCLUZIE: Meseria de profesor se bazează, într-adevăr, pe vocaţie. Dar dacă vocaţia nu este încununată şi de o formare temeinică, aceasta ar fi în zadar.
Nota 1. Acest material a fost scris din furia născută ieri, când un comentator mi-a sugerat că dacă vreau să am salariu mare, să pun mâna să muncesc, subînţelegând eu că acum tai frunze la câini...Dar mă mint frumos,zicându-mi doar că este dezinformat şi nu ştie cu ce se mănâncă meseria de profesor.
Nota 2. Furia a venit pe fondul a ceea ce am auzit pe la TV, de la politiceni, că "profesorii nu merită salarii mai mari, că şi aşa lucrează doar 16 ore pe săptămână". Şi-s convinsă că sunt mulţi alţii care sunt la fel de neştiutori.
Majoritatea opiniei publice vede doar o parte a activităţii didactice, cea de la catedră, lucrul efectiv la clasă. Numai că în spatele acestuia se află şi un alt tip de activitate, acesta fiind mai puţin vizibil, dar absolut necesar. Aş împărţi astfel activitatea unui educator în două părţi: partea văzută şi partea nevăzută.
Partea văzută
Evident, aici intră toate tipurile de activităţi cu elevii. Şcolare - care se încadrează în educaţia formală, care urmează traiectoria impusă la nivel naţional, reglementată de minister - extraşcolare - se încadrează în educaţia non-formală, care includ activităţi de tipul excursiilor, taberelor, atelierelor de lucru şi multe altele.
Activităţile şcolare includ procesul de predare şi cel de evaluare - fie ea scrisă sau orală. Acestea sunt prevăzute în fişa postului cu 18 ore (în cazul profesorilor) şi 25 de ore (în cazul educatorilor şi învăţătorilor - observaţi probabil deja o discriminare). Activităţile extraşcolare, evident, se realizează în afara acestor ore. Aici intră şi pregătirea suplimentară a elevilor pentru examenele naţionale sau pentru participarea la olimpiade.
Partea nevăzută
Pentru că activitatea educatorului cuprinde trei procese: proiectarea, predarea şi evaluarea şi pentru că în partea văzută am vorbit deja despre ultimele două, în mod evident, această parte cuprinde proiectarea şi cealalte ramuri ale evaluării: proiectare, apreciere, notare şi luarea de decizii.
Fiecare în parte trebuie analizate în profunzime, pentru a înţelege care le este utilitatea. În opinia mea, acestea sunt cheia succesului predării. Cu alte cuvinte, dacă proiectarea nu este eficientă, predarea nu va avea succes.
Proiectarea include mai multe procese didactice: întocmirea planificării anuale, întocmirea planificării unităţilor de învăţare, întocmirea proiectelor didactice sau a schiţelor didactice.
***Planificarea anuală se întocmeşte prin corelarea timpilor de lecţii cu particularităţile elevilor (ritm de lucru, efort, aptitudini etc). Cu alte cuvinte, atunci când un educator îşi întocmeşte planificarea anuală, îşi programează fiecare activitate: în săptămâna 1 abordez tema X, în săptămâna 2 tema Y, iar în săptămâna 3 aprofundez tema Y, căci are un nivel de dificultate ridicat, iar posibilităţile elevilor nu-s suficient de ridicate. Educatorul, însă, trebuie să se încadreze în numărul de ore conform Planului de Învăţământ şi trebuie să abordeze toate temele propuse prin Programa Şcolară.
***Planificarea unităţilor de învăţare merge înspre particular, se detaliază fiecare unitate de învăţare - teme mari de studiu (de exemplu: 2Unităţi de măsură" sau "Forme de relief"). Aici se consemnează chiar şi metode de predare, obiective etc.
***Întocmirea proiectelor didactice (schiţe pentru "veterani")este un proces minuţios care cuprinde o viziune de ansamblu a fiecărei lecţii în parte. Neapărat trebuie formulate nişte obiective operaţionale, în termeni de performanţă sau mai nou în termeni de competenţă. E o întreagă filosofie de formulare a obiectivelor - în mare fiind vorba despre "a şti ce vrei să realizezi în urma lecţiei - ce cunoştinţe să acumuleze elevul, ce deprinderi, ce competenţe etc.". Apoi se trece la corelarea obiectivelor cu temele de studiu - adică se aleg conţinuturile ce trebuie abordare, în conformitate cu Programa Şcolară. Se gândesc strategii didactice (metode, mijloace, forme de organizare a activităţii), situaţii de învăţare, astfel încât obiectivele propuse să fie atinse cu succes. Şi se gândeşte o metodă de evaluare, pentru a vedea în ce măsură obiectivele au fost atinse.
Evaluarea scrisă presupune mai multe procese: proiectarea, formularea itemilor, construirea baremului de apreciere şi notare, aplicarea testelor, aprecierea şi notarea, luarea de decizii. Dintre toate acestea, doar aplicarea testelor este vizibilă. Celelalte toate fac parte din "lumea nevăzută" a activăţii didactice. Dat fiind că este evident ce presupune fiecare proces al evaluării, aş dori să mă opresc asupra unuia, mai puţin cunoscut - luarea de decizii. Un test se aplică, se acordă o notă şi...? În evaluarea formativă mai ales trebuie luate decizii de ameliorare, de recuperare. Educatorul poate decide dacă este cazul ca cu un anumit elev să lucreze suplimentar. Sau poate lua orice alt fel de decizie care să îi determine să recupereze pe elevii care nu au atins în mare parte obiectivele . În acest sens pot da un exemplu simplu: dacă se constată în urma unui test că un elev nu ştie înmulţirea cu 5, evident el are nevoie de timp suplimentar de lucru, pentru a nu rămâne în urmă.
Dincolo de toate aceste activităţi, care ţin strict de munca la clasă, există şi alte lucruri de care trebuie să ţină cont un educator: cunoaşterea psihopedagogică a elevilor, pentru ca în funcţie de caracteristicile descoperite să aleagă metodele cele mai eficiente de lucru. Nu trebuie să uităm nici de partea de mentorat, oferirea exemplului personal etc.
O altă latură foarte importantă este colaborarea cu părinţii elevilor pentru a implica şi familia în demersul coerent de dezvoltare a copilului. Cu alte cuvinte, colaborarea cu familia nu permite fenomenul "una învaţă la şcoală şi alta face acasă". Care este interesul părinţilor legat de această colaborare? Probabil că diferă de la părinte la părinte.
Şi mai există un lucru foarte important, legat de activitatea de perfecţionare a fiecărui cadru didactic. Aceasta poate avea loc într-un cadru formal - participarea la sesiuni de formare, cursuri, lectorate etc sau într-un cadru mai puţin formal - prin lectură particulară, în sala de lectură a unei biblioteci au acasă. Toate acestea pentru că ştiinţa avansează destul de rapid, apar mereu noi şi noi metode de predare, de cunoaştere a elevilor - iar un profesor care se respectă trebuie să fie mereu bine pus la punct cu toate noutăţile. Tot în această categorie intră şi obţinerea gradelor didactice, care presupun o muncă titanică şi nişte emoţii destul de mari: inspecţii periodice, examene scrise, colocvii, realizarea unei lucrări ştiinţifice. Nu trebuie uitat faptul că educatorii pot scrie articole în reviste de specialitate, lucrări pentru sesiuni ştiinţifice, pentru simpozioane.
Un cadru didactic mai are şi alte responsabilităţi în cadru şcolii ca organizaţie, făcând parte din diverse comisii: consiliul profesoral, consiliul de administraţie, comisii metodice, comisia de asigurare a calităţii şi încă vreo 15 altele asemenea.
Toate aceste activităţi care fac parte din lumea nevăzută a meseriei de educator ar trebui să se încadreze în 22 de ore săptămânal (deşi, din proprie experienţă vă spun că există săptămâni în care se munceşte cu mult mai mult, chiar şi sâmbăta şi duminica, mai ales atunci când trebuie să mergi la cursuri de perfecţionare). Plus cele 18 vizibile - 40, la profesori.Pentru educatori şi învăţători 25+22 - 47.
Un alt lucru important de precizat este că vacanţa unui educator nu începe atunci când începe şi vacanţa elevilor şi nici nu se termină odată cu vacanţa acestora. De aceea, este eronat să spui că educatorii au 3 luni de vacanţă vara - în realitate e vorba doar de 56 de zile - şi asta numai dacă te duci în timpul celorlalte vacanţe la şcoală, în activitate.
CONCLUZIE: Meseria de profesor se bazează, într-adevăr, pe vocaţie. Dar dacă vocaţia nu este încununată şi de o formare temeinică, aceasta ar fi în zadar.
Nota 1. Acest material a fost scris din furia născută ieri, când un comentator mi-a sugerat că dacă vreau să am salariu mare, să pun mâna să muncesc, subînţelegând eu că acum tai frunze la câini...Dar mă mint frumos,zicându-mi doar că este dezinformat şi nu ştie cu ce se mănâncă meseria de profesor.
Nota 2. Furia a venit pe fondul a ceea ce am auzit pe la TV, de la politiceni, că "profesorii nu merită salarii mai mari, că şi aşa lucrează doar 16 ore pe săptămână". Şi-s convinsă că sunt mulţi alţii care sunt la fel de neştiutori.
In Romania nu este apreciata de catre oficialitati nici o meserie care presupune daruire si talent.
Eu as vrea sa nu fie vorba numai de oficialitati. As vrea sa fie vorba de oameni. De societate in ansamblul ei.
De ce crezi ca medicii romani aleg Spania? Ca asistentele medicale aleg Italia? Ca in Romania pentu postul de secretara se cere Studii superioare?
Cristian, nu stiu de ce o fac! Eu nu as pleca din Romania...Daca plecam toti, unde ajungem?
De fapt, unde ajuge tara? Ca noi ajungem inspre salarii mai mari!
Foarte buna articol !!! felicitari! Numai ca,din pacate,foarte multi cred asa ca reporterul ...mie mi-a zis direct si fara nici o jena un cunoscut "asta e meserie? Stati la catedra cu pixu'n mana si cand va plictisiti o ziceti p-aia cu "scoate o foaie de hartie", si mai vreti si salarii mari."
Ar trebui pus pe mai multe bloguri acest articol, pot sa il preiau si eu,citand sursa,evident?
Ana, poti prelua! Ca sa vada orbii astia - care au ajuns mari cu ajutorul profesorilor - ca pixul nostru e cea mai mica parte din meseria noastra!
multumesc!
stii..nu am nimic cu profesorii..dar am in familie o gramada de exemple...bunicul meu, profesor de sport...a fost nevoit sa preadea educatie muzicala si educatie plastica.si nu vad vreo legatura intre sport si arta.
buun...verisoara mea....a terminat facultatea de protectia mediului....momentan....e profesoara...de...GEOGRAFIE.
si cum zice mara...in romania totul se rezuma la hotie.
Julie, nu calificarea profesorilor face obiectul discutiei mele. Sistemul este de asemenea natura incat nu atrage oameni calificati. Dar, parerea mea este ca scoala i-a facut un bine bunicului tau, pentru ca i-a mai dat niste ore, ca sa nu-i miscoreze norma. Sunt convionsa ca ar fi putut veni un profesor calificat, dar directorul a vrut probabil sa nu il puna in situatia de a avea catedra la mai multe scoli. Cat despre protectia mediului...nu are legatura cu geografia?
Cora ai facut o adevarata radiografie a meseriei noastre.Poate ar trebui spuse aceste lucruri tinerilor inainte de a-si alege meseria aceasta.Frumoasa si grea in egala masura aceasta meserie necesita SUFLET,PASIUNE,IUBIRE,INTELEGERE,RABDARE....Eu am o vechime de 16 ani si stiu ca,de ar trebui sa o iau de la cap tot asta as alege.Cum ma privesc cei din jur?Eu vad doar respectul...Problema este ca atunci cand noi ne uitam in oglinda sufletului sa gasim liniste si multumire.
Elite, inseamna ca statisfactia ta profesionala atinge cote maxime. Insa eu nu pot sa inchid ochii si sa nu-i vad pe oamenii astia la televizor cu cata lipsa de respect vorbesc despre noi. Ca sa nu mai zic si de unii parinti...Poate pe meleaguri iesene lumea e altfel...
Cora, este mai grav cand colegii tai sau sefii tai nu iti recunosc meritele...
si sunt..
asemenea oameni(din pacate!....).
Mai am un vis important in viata asta:sa fiu profesor! Si nu ma las pana nu reusesc,fara etapa asta nu ma simt implinita!
Imi pare rau ca trebuie sa vin cu o nota discordanta.
As putea aprecia si respecta efortul unor dascali, dar scoala in sine e o sinistroza.
Dezastrul moral romanesc actual se datoreaza in cea mai mare parte scolii, de azi si de ieri. Toti oamenii astia care nu se mai pot suferi intre ei, au stat cel putin 12 ani in scoala si s-au format acolo.
Incercati sa analizati cinstit situatia, privind nu numai din punct dvs de vedere ci in ansamblu - dvs sunteti numai o bucatica din acest urias sistem de invatamant - in realitate un monstru hidos.
De demult se stie ca romanii si albanezii au cea mai proasta reputatie in Europa. Coincidenta e ca aceste tari au avut regimul ateu cel mai dur. Scoala a fost intrumentul acestui sistem, si nu s-a schimbat prea mult nici pana azi.
Iar scoala atee creaza monstri.
Daca vreti sa va faceti cu adevarat datoria de educator insistati la formarea caracterelor. Romanii trebuie invatati de mici: sa nu fure, sa nu minta, sa aiba onoare si demnitate. Sa urasca birocratia si tirania/injustitia si sa fie cinstiti.
Parintii nu pot fi acuzati decat ca nu isi duc copiii la biserica, dar altfel nu au timp. Iar scoala are o proportie mai mare in timpul copiilor, decat parintii(acestia vin obositi de la servici si-s terminati)
Situatia a ajuns foarte grava si singura solutie este formarea unui bun caracter la noua generatie. O ora de religie si icoane in scoli nu ajuta mult.
Mai putina chimie, fizica si matematica si cat mai mult modelare de caracter: cu exemple din vietile sfintilor si martirilor neamului.
Daca ati face asta veti fi demni de respect(pentru ca aveti o misiune foarte importanta si trebuie sa realizati ca depinde mult de dvs viitorul acestui neam) desi probabil ca veti suferi admonestari si chiar concediere.
Nu e vorba aici de nr de ore, de salariu, de modul de predare- oamenii nu respecta profesorii pentru ca se uita la rezultat - care e infricosator, ca sa fiu gentil...
Sistemul scolar actual nu este intamplator alcatuit, ci e pus la cale cu grija demult pentru a sataniza populatia.
In America lumea s-a mai trezit si isi retrag in masa copiii din scoli. Chiar profesori procedeaza astfel. Pentru ca intr-adevar, scoala publica a devenit un rau ne-necesar.
Istoria trucata, biologia evolutionista si in general toata predarea facuta cu atitudinea 'Dumnezeu nu exista' contribuie la acest rau.
In fine, poate ca sunteti un profesor bun, nu neg ca mai exista asa ceva in Ro, dar nu asta e problema...
Problema e sistemul de invatamant in slujba caruia sunteti...
Cora, când am citit primele rânduri, îmi ziceam: of! E vacanţă şi tot nu ştim să ne simţim ca atare! Aşa e meseria asta practicată din vocaţie! Vii cu ,,şcoala" acasă, o iei cu tine în vacanţă...te frămânţi cum să faci să fie mai bine...
Noi avem copiii de acasă şi ,,copiii" de la şcoală...Când trecem pragul şcolii trebuie să uităm supărările că vom avea oră de muzică şi va trebui să cântăm...
Îl ai mintea ta pe fiecare elev cu felul lui unic de afi, de aînţelege, şi adaptezi munca ta pentru fiecare...Şi o faci cu drag...te istoveşti iubindu-i ca pe ai tăi de acasă...şi, uneori, poate mai mult...
Soţul meu are o glumă: nu vă căsătoriţi cu o învăţătoare! Peste tot numai caiete, numai fişe, numai teste! :)
Familiile educatorlor pot să spună cel mai bine cât munceşte un educator...
Şi încă ceva: munceşte cu aceeaşi dăruire îndiferent de salariu...Când nu mai poate, apelează la mijloace legale de grevă...dar materia este recuperată de elevi, prin mijloace de el ştiute..că altfel nu poate...e vocaţie...ştie că are un ,,cuvânt" de spus în destinul elevilor...
Cora, mulţumesc! Pâinea cu gust de cretă e bună, numai că dă ,,dureri de cap" :)
Cora: invatatorul/profesorul are cea mai mare responsabilitate fiindca trebuie sa construiasca viitorul prin ceea ce transmite. Cred ca doar la noi profesorii sunt batjocoriti de catre guvernanti si politicieni.
Este un lucru foarte trist.
Iti doresc mult succes, rabdare si putere in ceea ce faci.
are o legatura,ma rog.
eu nu zic ca nu ai dreptate, intotdeauna au fost prost platiti...si asa vor fi intotdeauna.dar eu, ca eleva, am fost cobaiul ministerului...si in clasa a7-a si a8-a...si se pare ca si in liceu. Dati teze, nu dati teze..(unice), am intrat la liceu, si acuma introduc, sau nu introduc examenul de treapta. In ceea ce-i priveste pe profesori, cand eram eu in clasa a7-a..adica acum 3 ani..s-a facut greva..si a durat vreo 3 saptamani.Dupa care s-au lasat in mana ministerului, care le-a promis bani..pe care oricumm nu-i vad. Consider ca o data ce au inceput sa faca greva, trebuia sa o duca pana la capat. Asta e opinia mea.
foarte interesant articolul!
La noi nu apreciaza nimeni nimic! Nici meseria de asistent medical nu e nici bine vazuta si nici platita pe masura nu e!
Poate trebuia sa devenim cu totii parlamentari! :))))))
Ne vedeam bine pe sticla - des! Si ne lafaiam in bani ca ratusca-n apa!
Ai dreptate, anonimule, exista directori partinitori, care nu vad decat eforturile unora si dau la spate pe ale altora...
Mihaela, atunci trebuie sa lupti sa ajungi la catedra! Cu pasiune si un pic de pregatire e posibil!
Riensansbondieu, sa inteleg ca iti doresti un invatamant subordonat Bisericii?
Sergiu, si opinia publica are aceeasi oroare de noi. Cred ca din cauza ministerului...caci, pestele de la cap se-mpute...
Julie, am ajuns la cpncluzia ca nici greva nu duce la nimic bun. Decat la salarii taiate si sambete de recuperare. Ideea e sa avem guvernanti si parlamentari care sa fie convinsi ca romanii nu au nicio sansa fara educatie si sa investeasca in sistem. Pana atunci...sistemul va ramane la fel...
Multam fain, Frozen! Te mai astept!
Mariana, si-n vacanta, tot profesor sunt. Si am scris la prima nota de ce am ales sa scriu materialul.
Orianda, din pacate ai dreptate! Hai sa candidam si noi! :-P
@cora..era o "aberatie" nu era necesar sa imi spun ca o femeie poate fi cucerita ..toata lumea stie asta..eu doar glumeam..:|
o zi buna!!
Exact asta am vrut să subliniez: că profesorul e profesor mereu: şi în vacanţă şi în concediu şi în timpul liber...şi, uneori, şi în visele nopţii...
Şi am o întrebare: când se întâlnesc două cadre didactice, despre ce vorbesc, oare? :) Iar apelez la ce spune soţul meu zâmbind: Aaa! Era inevitabil acest subiect! Ce repede aţi ajuns la el!( adică tot despre şcoală, despre elevi şi tot tacâmul )
Hai că m-a prins şi pe mine ,,furia" ta :) Ne solidarizăm, nu? :)
Numai bine, dragă Cora!
Daca toti profesorii ar fi ca tine... :)
Am observat ca in general societatea pune etichete fiecarei categorii; si sunt sigur ca exista un sambure de adevar de fiecare data cand se intampla asa. Iar de aici pana la generalizare, nu e o distanta prea mare.
Imi amintesc cum un prieten mai mic, de la un liceu, se plangea de profesoara care l-a lasat corigent la fizica (pe el si multi altii din clasa respectiva); bineinteles, i-am spus sa "puna mana" sa invete. Apoi mi-a spus cum profesoara isi desfasura orele...in speta, le punea o problema pe tabla, astepta pe cineva sa sa iasa la tabla, intre timp avea alte activitati, iar daca nu stia nimeni....ora se termina. Trebuie facuta curatenie si in educatie, ca si in multe alte ramuri ale societatii.
Datorita acestor intamplari nefericite, a acestor "dascali" ajunge toata categoria sa fie clasificata intr-un anumit fel.
@riensansbondieu:
Nu cred ca indepartarea de religie este cauza tuturor relelor, iar biserica la randul ei are (si a avut, de-a lungul timpuli) atatea vicii incat nici nu stiu daca ar fi in masura sa dea sfaturi morale.
Totusi, sunt de acord ca Romanii trebuie sa invete aceste valori fundamentale ("Romanii trebuie invatati de mici: sa nu fure, sa nu minta, sa aiba onoare si demnitate. Sa urasca birocratia si tirania/injustitia si sa fie cinstiti."), care nu tin de apropierea de dumnezeu, ci trebuie sa fie normale in orice societate.
Acest lucru mi se pare insa greu de realizat. Aud multa lume spunand ca nu se poate schimba nimic, cat timp printre noi exista acele reminiscente ale regimului trecut...Din pacate insa, si noul regim (capitalist?) a dat nastere la monstrii lui.
Cum sa invete un copil sa fie cinstit, cand in jurul lui are doar exemple despre cum banii pot cumpara orice (pana si libertatea sau viata)? Cand sa fii smecher, sa te descurci prin orice mijloace e o virtute? Cand modelele noastre sunt nu oameni cinstiti, nu eroi contemporani, ci oameni care stiu sa faca bani prin orice mijloace si apoi sa scape cu basma curata. Oameni pe care apoi ii vedem smeriti prin biserici, facand cate o baie de multime...
Florine, o zi minunata iti doresc si eu!
Numai bine, Mariana, te mai astept!
Vlad, nici eu nu-s dintre cei mai buni. Ma straduiesc doar sa imi fac treaba asa cum trebuie, cu constiinta treaza ca elevii de acum sunt oamenii de maine. Tu ai dreptate cand vorbesc de uscaturi, am mai scris despre asta (aici http://cora-pedagogik.blogspot.com/2009/04/profesorii-sa-nu-mai-ia-mita.html) si gandesc cu spor si la alt material asemanator. Nu am ochelari de cal. Numai ca ma deranjeaza ca despre aceste cazuri se vorbeste mai mult, ele fiind adesea mediatizate. Despre munca celorlalti nu se spune nimic, din pacate. Iar ponoasele le tragem toti, din intreaga categorie socio-profesionala.
Gresit as spune, nu pricep de ce oamenii, parintii in speta, delega orice responsabilitate in educarea copiilor numai asupra profesorilor. Pentru ce mai face lumea copii daca nu-si face timp sa-i si educe, credeti ca numai scoala are atributii in acest sens?
Meseria de dascal, este una dintre cele mai grele, ar trebui renumerata ca atare, ar trebui ca demnitatea dascalului sa fie cinstita cum se cuvine nu numai de guvernele ce se perinda la putere, ci si de parinti. Daca copilul acasa il aude pe parinte spunand "da-l dracului, ia si tu o nota de trecere", oare ce educatie i se mai poate da acelui copil.
Ma opresc aici, ar fi multe de spus, pacat ca drepturile salariale va sunt incalcate tocmai de cei ce trebuie sa vegheze la aplicarea legilor.
Raman uimit de cata nesimtire exista!
Paul, ai pus punctul pe "i". Si eu ramasesem cu pasarica asta pe creier, de cand am citit comentariul lui riensansbondieu. Dar am de gand sa-i scriu printr-o postare.
Cora da-mi voie sa-i multumesc lui Paul pentru randurile scrise.Cu mine,ca profesor de mate un copil sta maxim 8 ore saptamanal ...dar cu parintii?De ce educatia se presupune a veni doar din scoala?Ca sunt probleme,la orice nivel,asta o stim cu totii dar,nu e doar vina noastra.
Cititorii tai pot vedea cateva lucruri frumoase ale vieii la catedra pe blogul meu...dar poate ptr unii nu este de ajuns
Am simtit si eu o singura data cum este sa fii profesor, atunci cand am terminat cursul de pregatire didactica si a trebuit sa tin elevilor o lectie la un liceu economic din Bucuresti.
Intr-adevar este o meserie grea, si fara vocatie si o pregatire permanenta nu poti rezista. Efortul este mult prea mare fata de remuneratia primita, insa cei dn jur nu vad asta..poate si pentru ca in ziua de azi copiii nu mai sunt interesati sa mearga la scoala de drag, sa acumuleze cunostine..vin doar sa flirteze, sa se distreze, sa faca misto de profesori. Iar parintii, sau alte persoane din exterior, pot asimila o parte din comportamentul elevilor cu scoala..considerand ca asa vad acolo, asa-i lasa profesorii sa se comporte.
E trist, societatea in care traim chiar nu motiveaza pe nimeni sa desfasoare o activitate la adevaratele ei "puteri"..nici elevul nu este motivat sa vina la scoala de drag, si cu mult respect fata de cei din jur, nici profesorii care depun foarte multe eforturi pentru a putea realiza ceva.
Ce ai scris tu aici este o radiografie a muncii unui profesor aproape de perfectiune.
In realitate insa, nici macar jumatate din profesorii din Romania nu fac ce ai zis. Tind sa cred ca este mai mult o utopie, chiar daca nu as vrea sa fie asa
Orice meserie este o arta daca e facuta cu suflet.
Dar si in invatamant tot banul conteaza ,marile afaceri cu ,,fabricile,,de diplome sant de actualitate.Ce mai conteaza daca acumulezi ceva la ,,cutiuta,,in 3,4 sau 5 ani ideea e sa ai o diploma!
Traim in Romania, orice e posibil!
Elite, am sa scriu despre asta in curand. Cum e cu rolul scolii si al familiei in educatia copilului.
Anne, sunt multi care stiu ca e greu, d-asta nici nu se incumeta sa vina la catedra. Dar arunca cu noroi. Rusine lor.
Razzvan, singurl lucru pe care nu-l fac profesorii, mai ales cei experimentati, sunt proiectele didactice. Caci au deja suficienta experienta cat sa nu mai stea sa se gandeasca la fiecare detaliu. In rest, eu cred ca fiecare profesor face tot ce am scris eu acolo.
kis, are tara asta la diplome, ca teoretic ar trebui sa fim pe locul 1 la toate! Pacat ca diplomele nu atesta niste competente solid formate, ci mai mult duc intr-un cerc vicios.
Hello,
I'm seeking help for the kids of Haiti.
I'm here for a non-profit group that gives time to
building oppurtunities for the children in haiti. If anyone wants to help then then please do so here:
[url=http://universallearningcentre.org]Donate to Haiti[/url] or Help Haiti
They give children in Haiti a positive learning environment.
Please check them out, they're legit.
Please help us
Hi,
I am new here..First post to just say hi to all community.
Thanks
Hi, Anonim! Welcome in my space!I am waiting to know who you really are.
am ajuns intamplator la acest blog,imi doresc sa dau mai departe la o facultate dupa care sa pot sa devin profesor...am o mare dilema nu stiu ce facultate sa fac..ador meseria asta si imi doresc sa o pot practica mai tarziu.
Este o meserie superba
Mentionez ca sunt clasa a xII la filologie poate ma poti ajuta.
Multumesc
I would like to thank You for being the member of this website. Please allow me to have the possibility to show my satisfaction with Host Gator web hosting. They have professional and fast support and they also offering numerous [url=http://www.aboutus.org/HostingHostGatorCoupons.com ]Host gator coupons[/url].
I like Hostgator hosting, you will too.
http://www.ridingwithrespect.org/index.php?action=profile;u=308580
buy facebook likes
get facebook likes
http://www.macygray.com/node/243 http://www.gameculture.com/2011/03/02/red-bull-augmented-racing
buy facebook likes buy facebook likes get facebook likes
Do they even have viruses on Mac's? That may sound stupid but I thought they didn't have any?
1000 facebook likes buy facebook likes [url=http://1000fbfans.info]1000 facebook likes [/url] buy facebook likes