CORA

POFTA DE CITIT
Este, într-adevăr, un mare câştig să duci la bun sfârşit "Fata cu portocale" a lui Jostein Gaarder. Pentru că ea propune pentru fiecare cititor un joc de tipul "Află cum ai venit pe această lume".
Georg Roed, un adolescent pasionat de astronomie, primeşte de la tatăl său, mort în urmă cu 11 ani, o scrisoare - pe care bineînţeles, i-a scris-o înainte să moară. Acesta îi povesteşte în detaliu o poveste de dragoste, îi dezvăluie visele pe care le avea alături de o fată cu portocale.O poveste de dragoste ce a luat naştere în cel mai nebunesc mod, într-un tramvai! După multe pagini de dezvăluiri din această poveste de dragoste platonică, copilul descoperă la tatăl lui pasiuni pe care le avea şi el, unele gânduri care îi trecuseră şi lui prin minte. În cele din urmă, povestea ajunge într-un punct culminant, în care tatăl lui şi Fata cu portocale se întâlnesc şi încep o frumoasă idilă. Pas cu pas, Georg descoperă cine este Fata cu portocale, şi află, totodată povestea venirii lui pe lume.
Pentru că scrisoarea este scrisă în ultimele zile de viaţă ale unui bărbat, ale unui tată, ni se dezvăluie şi gândurile unui muribund, temerile din faţa morţii, întrebările existenţiale pe care le are un Om înainte de Marea Trecere. Iar întrebarea pe care şi-o pune tatăl lui Georg este aceasta: "Tu ce ai fi ales dacă ai fi avut posibilitatea Ai fi ales să trăieşti scurt timp pe Pământ, pentru ca numai după câţiva ani să fii smuls de acolo, fără ca vreodată să te poţi întoarce? Sau ai fi refuzat?". Argumentele ce susţin această întrebare sunt legate de ideea că noi părăsim eternitatea pentru a ne naşte pe pământ, viaţa aici este scurtă, iar apoi ne ducem cine ştie unde, posibil fiind să nu ne mai întoarcem în eternitate. Astfel, se merită oare să părăsim eternitatea doar de dragul unor ani pe Pământ? Aceasta este întrebarea pe care o are tatăl pentru Georg.
Dificilă alegere pentru un adolescent, iar răspunsul lui este unul cât se poate de simplu, dar profund: "În cele din urmă am făcut dificila alegere. Sunt foarte sigur că aş fi ales să trăiesc o viaţă pe pământ, chiar dacă numai pentru "scurtă vreme".
Fila ultimă a cărţii face cititorul să se simtă fericitul beneficiar al unui secret al vieţii. "Mai am un aşa-numit PS pentru tine, cel care citeşti această carte. este doar un mic sfat confidenţial: Întreabă-i pe părinţii tăi cum s-au întâlnit. Poate îţi vor povesti o istoie palpitantă. Întreabă-i pe fiecare, de fapt, pentru că nu este sigur că îţi vor povesti acelaşi lucru. Nu trebuie să fii uimit dacă deodată se vor arăta timizi, cred că este normal. Aceste întâmplări la care mă refer nu sunt niciodată exact la fel, dar am început să înţeleg că toate au reguli mai mult sau mai puţin delicate, despre care este dificil să vorbeşti. Poate că ar trebui să ai grijă să nu te apropii prea mult de aceste reguli. Nu este întotdeauna uşor să le exprimi în cuvinte, pentru că există ceva care se numeşte "tact". Cu cât o asemenea istorie este mai detaliată, cu atât este mai palpitant să o asculţi, cred eu, căci daca ceva s-ar fi întâmplat ceva diferit de ceea ce s-a întâmplat de fapt, tu nu te-ai fi născut! Pariez că sunt o mulţime de amănunte care ar fi putut schimba totul astfel încât nu ai fi avut nici cea mai mică şansă să vii pe lume. Sau, ca să împrumutăm o vorbă înţeleaptă de la tata: Viaţa este o loterie gigantică unde numailozurile câştigătoare sunt vizibile. Tu, care citeşti această carte, eşti un asemenea loz câştigător! Lucky you!".
Etichete: ,
8 Responses
  1. Buna! Vad ca iti place sa citesti. Te invit atunci la cenaclul saptamanal de pe blogul Luciei Verona, unde se dezbat texte propuse de tineri autori. (Astazi la 21:30). Sau poate ai chiar tu un text care nu a fost publicat, si ai vrea sa fie cunoscut.:)


  2. Ana-Maria Says:

    Foarte interesant CORA...mi-ar fi pllacut simie sa-mi intreb parintii cum s-au cunoscut...:-(
    Am doar vagi amintiri si franturi de poveste de la ei...
    Interesanta carte...ii poti spune si sfat pentru copilul tau...


  3. frumoasa carte!sper sa fac rost si eu de ea cat de curand!


  4. CORA Says:

    Lilick, din pacate, nu am ajuns la ora potrivita. oricum, am sa urmaresc indeaproape ce se intampla pe blogul scriitoarei;)


  5. CORA Says:

    Ana-Maria, si mie mi s-a parut minunata ideea cu "istoria sentimentelor in urma carora am aparut pe aceasta lume". Ca sa nu mai vorbim ca sunt atat de importante visele pe care le au parintii cu tine, despre tine, chiar inainte de conceerea ta. Care sunt proiectiile lor asupra ta...ulterioara fiinta de pe acest pamant! Au vreo legatura toate aceste asteptari cu ceea ce urmeaza sa devenim? :-??


  6. CORA Says:

    Isabel, da, e scrisa atat de frumos! E o carte scrisa simplu, dar tocmai prin asta atrage. Cred ca o poti gasi pe site-ul ziarului Cotidianul..shop.cotidianul.ro. ;)


  7. loristiuj Says:

    şi eu am citit-o şi am scris despre ea... dar textul s-a pierdut o dată cu blogu vechi. Din fericire, îl am printat, aşa că o să-l repostez şi eu :-)


  8. Hey! am dat un search pe google cautand informatii despre "fata cu portocale" si am vazut ca ai citit-o si tu. Sunt olteniteanca, daca nu stiai si sunt tare incantata ca am gasit pe cineva care sa fi citit aceasta carte. :) Sunt inca in culmea fericirii, am povestit tuturor de cartea asta! Pur si simplu este cea captivanta carte pe care am citit-o. Presupuneam ce se va intampla, dar nu am avut dreptate, deci cartea m-a surprins prin imprevizibil, prin stil. Am sa scriu chiar acum despre carte pe blog! Poate arunci o privire si in Pinacoteca mea

    http://laviniaiancu.blogspot.com