CORA
Am scris astăzi o postare pe 100Ro, în care aminteam despre asocierea imaginii românilor cu cea a Rromilor în străinătate.
Nu, nu sunt rasistă. Am întâlnit țigani deosebiți. Cu suflet nobill. Și cu un bun simț ieșit din comun. Am realizat că anumite comportamente pe care le condamnăm la ei nu își au cauza în etnia lor, ci în felul fiecăruia de a fi. Îi condamnăm și îi blamăm de parcă printre noi nu se află oameni care fură, înșeală, care sunt certați cu apa și săpunul.
Trecând dincolo de constatările mele personale, nu pot să neg prejudecățile care s-au întipărit în memoria colectivă a românilor. La nivel general, toată lumea consideră că țiganii sunt cei care fură, care înșeală, care păcălesc, care nu muncesc pentru că ar fi leneși, însă obțin bunuri materiale prin diverse metode neortodoxe.
Aș putea extinde fenomenul și la țărani. Există prejudecata colectivă că țăranii, deși sunt oameni modești, simpli, muncitori, au un CEVA care îi diferențiază de orășeni. Nu au stil, poate nici prea multe bune maniere, nu vorbesc prea elevat. (Repet, din experiența personală, am constatat că totul depinde de fiecare om, deci generalizarea este periculoasă).
Există tendința de a numi anumite persoane țăran sau țigan (îmi amintesc de expresia mă, mama ta e țigan?), însă nu pentru că ar locui în mediul rural sau pentru că ar avea ceva de-a face cu etnia cu pricina. Ci pentru că se constată la ele anumite caracteristici, pe care le considerăm ca aparținând acelor tipologii, conform prejudecăților colective.
Ajungem astfel să auzim strigându-se la un bucureștean "țăranule" atunci când scuipă pe jos sau când vorbește murdar. Sau la un român "țiganule", atunci când încearcă să înșele pe cineva, când încearcă să păcălească pe altcineva.

Concluzionând, țăranul poate fi țăran sau țiganul țigan nu numai pentru că aparține unui anumit mediu, ci pentru că are un anumit comportament. Și, pentru ca postarea să fie ciclică, mă întreb...oare comportamentul nostru, al tuturor românilor, îi împinge pe străini să ne numească pe toți țigani?
2 Responses
  1. Eu am experimentat altceva...cand calatoream in strainatate, lumea de acolo ne catalogau pe toti romanii, tigani...daca un om, fie roman fie rrom, a incalcat legea sau a comis o infractiune in tara lor, gata...toti intram in aceeasi oala.

    Fiecare om trebuie respectat pentru ceea ce este nu pentru ceea ce e altul sau a facut altul...fiecare raspunde de actiunile lui.

    O duminica placuta!


  2. CORA Says:

    Corect, PassionGod,
    Generalizarea asta ma supara si pe mine. Mai ales ca are loc in sens invers. Nimeni nu generalizeaza geniul lui Brancusi sau al lui Eliade la intreg poporul roman. Sau aptitudinile Nadiei Comaneci. Sau talentul lui Enescu...