CORA


Aştept cu o nerăbdare de nedescris proiectul de lege pe educaţie! Se anunţă schimbări care mi se par binevenite, mai ales în ceea ce priveşte Bac-ul. În schimb, tot 70% am auzit că vor fi disciplinele teoretice...din trunchiul comun. Ceea ce înseamnă că se va umple capul elevilor cu aceeaşi teorie pe care a doua zi o uită, în loc să punem accent pe lucruri care chiar l-ar ajuta, în mod concret!
Vrem teste de tip PISA, la fel ca în ţările unde disciplinele teoretice ocupă sub 40% din curiculă şi la care elevii români au obţinut rezultate execrabile.Nu ar fi totuşi binevenit să mai tăiem din materia asta multă şi care ajută prea puţin elevul?
Copiii noştri stiu să rezolve ecuaţii cu 50 de necunoscute, dar când merg într-o excursie nu ştiu să-şi drămuiască "bugetul". Elevii noştri ştiu cele mai mici detalii despre celulă, dar nu cunosc elemntarele reguli de igienă intimă.
Îmi amintesc de un foarte bun profesor de-al meu, prorector al Universităţii din Bucureşti şi un foarte bun educator. După ce elevii din Finlanda au obţinut cele mai bune rezultate la testele PISA, o echipă de pedagogi a mers acolo să vadă ce au ei şi noi nu. Ce au descoperit? Că doar 30% din curriculă era acoperită de materii teoretice. În rest: educaţie casnică, educaţie sexuală, educaţie ecologică, arte etc. Mă întreb dacă concluziile lor sunt folosite acum, la noul proiect de lege...
Ce învăţau la educaţie casnică? Să gătească, cum să alcătuiască bugetul familiei, cum se face curăţenie...
Ce învăţau la educaţie sexuală? Ne povestea profesorul nostru că a nimerit la o lecţie despre epilare: "Ştiaţi că epilarea inghinală se face numai în cabinet medical? Eh, nici eu nu ştiam. Sâc, că eu am aflat acolo". :)
Ne mai povestea că la o oră de educaţie casnică, au gătit ceva la cuptorul cu microunde. Numai că o elevă a scăpat un castron care s-a făcut ţăndări. Ce ar fi făcut profesorul român? AR fi început sigur să o beştelească. Ce a făcut profesorul finlandez? A spus: "E Ok, se poate întâmpla şi acasă! Hai să vedem ce-i de făcut. Care ar fi primul lucru pe care l-aţi face în această situaţie?" "Măturăm!" "Dăm cu mopul!" "Greşit! În primul rând, ne asigurăm că nu suntem răniţi!". :)
Tot aşa se întâmplă şi în Românica? Toate, de la cursuri până la atitudinea faţă de elev, de om ne separă şi ne distanţează de un învăţământ eficient.
Etichete:
15 Responses
  1. adizzy Says:

    e prea multa teorie e adevarat..am observat cat de gresit abordeaza ai nostrii sistemul la facultate cand au trebuit sa adopte sistemul Bologna si sa faca din 4-5 3 ani si in loc sa scurteze materia au inghesuit-o si nu nu a fost bine ca treceam peste ea repede si cand ne trezeam in fata examenului cu o garmada de pagini de invatat si care nici nu avea legatura cu specializarea...:( noul proiect dupa pura mea intuitie zic ca nu va schimba mult sau nu se va prea aplica...suntem in Romania totusi, sa nu ne facem mari sperante


  2. bogdan Says:

    Mult prea adevarat acest articol. Si pe bune pe noi elevii mai degraba ne ajuta sa stim mai bine cum sa ne descurcam in viata si cum sa stim sa rezolvam practic anumite probleme decat sa stim teoria. La ce bun sa stii spre exemplu teoria tehnicilor de prim ajutor daca atunci cand esti pus in fata unei situatii nu stii ce sa faci.


  3. Anonim Says:

    Ai dreptate Cora...cu invatamantul din alte tari...De exemblu in Canada parintii nici nu stiu ce fac elevii in timpul anului scolar(mai ales la cei mici ).La sfarsitul anului au , insa, un raport detailalt. O schimbare la noi ...cam greu.Asa ceva necesita cheltuieli mari!...si cine se incumeta sa scoata din bu(get)zunat?!....


  4. loristiuj Says:

    ai dreptate! De multe ori am susţinut că învăţământul românesc nu formează abilităţi... dă doar cunoştinţe... avea şi Băse dreptatea lui ... dacă vreau să ştiu ceva (gândesc ca elev) dau un search pe google...

    ar trebui să punem mai mult accent pe tehnicile de învăţare decât pe predarea "de-a gata"...

    ce ne facem, că dacă recurgem la varianta asta mor meditaţiile... să vezi atunci scandal...

    am prea multe de spus pe acest domeniu-... şi din păcate nu am timp zilele astea... mă bucură să văd că mai sunt şi alţii care gândesc ca mine :-)

    o seara frumoasa :-)


  5. Anne Says:

    Bine zici, noi stim o gramada..invatam de toate, dar nu stim nimic.
    Este un pic aiurea, pentru ca fiecare vine cu cate o idee de schimbare, dar concret nu se implementeaza decat proiectele care nu aduc niciun beneficiu concret elevului. Asteptam sa vedem ce se intampla si acum



  6. Saint Who? Says:

    deci este super adevarat. toate chestiile teoretice bla bla pe care le invatam la scoala nu ne ajuta la nimic, mai degraba am face si noi ca ei ;)


  7. Concurs, participa si tu! http://www.iasivezi.com/?p=1997


  8. CORA Says:

    Adizzi, sunt unele lucruri care se vor modifica in bine, altele vor ramane asa cum sunt, altele vor lua o turnura proasta. Sunt convinsa. cat despre sistemul Bologna, ai nostri nu au inteles ca, de fapt, se prelungeste durata studiilor, ca in primii trei ani ar trebui sa se puna niste baze solide, elementare, apo, la master, se trece pe specializari...Prost inteles sistemul...


  9. CORA Says:

    Bogdan, nultam de aprecieri. Invatamantul nostru incepe sa-si piarda eficienta. Elevii nu ii vad utilitatea. Nu invata, gasesc tehnici de a copia...e un lant al slabiciunilor.


  10. CORA Says:

    Anonim, asta e Romania! Si daca suntem in urma cu zeci de ani fata de tarile dezvoltate e pentru ca ne punem ochelari de cal si nu vrem sa vedem decat ce ne convine...


  11. CORA Says:

    Lory, poate sta in puterea noastra sa schimbam ceva...


  12. CORA Says:

    Anne, noile directii pedagogice sunt clare. Numai ca e greu sa renunti la unele chestii care zac de zeci de ani in sistem. Da, cred cu tarie ca unii oameni ai sistemului sunt al dracului de rezistenti la schimbare.


  13. CORA Says:

    Catalina, probabil ca o simti pe propria piele. Nu sunt adepta scoaterii din Curriculum a materiilor teoretice importante. Dar daca elevii nu le gasesc utilitatea...


  14. brontozaurel Says:

    Nu sunt de acord cu ideea conform careia ar fi prea multa teorie. Mie mi se pare ca e chiar prea putina. Teoria este extrem de utila in dezvoltarea gandirii. Si nu, majoritatea elevilor nu stiu nici macar 5% din ce se preda la materiile teoretice. Ce ecuatii cu 50 de necunoscute? Stiu sigur ca politehnica a scos ingineri care nu stiu sa rezolve o ecuatie cu o singura necunoscuta de genul cat e x daca sin(x)=1 :| Si asta dupa 5 ani la politehnica.

    Ce se invata la orele alea de diferite educatii sunt chestii care ar trebui sa se invete de acasa cu ajutorul parintilor sau pe cont propriu. Bugetul? Pe caiete de matematica impreuna cu tata cand eram mica si apoi pe calculator cu ajutorul unui procesor de calcul tabelar. Cuptorul cu microunde? Mi-a tradus o colega de-a mamei instructiunile (ca erau doar in maghiara) si apoi m-am descurcat singura. Epilare? Impreuna cu mama in baie primele dati si apoi singura.

    Nu mi se pare deloc in regula ca parintii sa se "scuture" de toate responsabilitatile. E datoria lor sa-si invete copilul sa caste ochii inainte sa treaca strada; e datoria lor sa-l invete ca dus se face de doua ori pe zi si nu de doua ori pe saptamana si ca dus nu inseamna doar sa lase sa curga putin apa pe ei timp de un minut, ci inseamna sa se si frece bine din crestetul capului pana in varful degetelor de la picioare si apoi sa se clateasca asa cum trebuie.

    Pe mine ma ingrozeste ideea ca umanitatea a progresat fenomenal de mult iar eu nu nu am invatat in scoala decat niste chestiuni de baza. Si mi-as dori sa imi dezvolt gandirea pe o multime de directii. Insa ma simt atat de mica in momentul in care imi dau seama ca tot ce stiu e mai nimic. Si imi pare rau ca nu am facut mai multe in scoala pe la toate materiile de matematici, fizici, chimii pe care le-am avut :(